לקביעת פגישת יעוץ והיכרות - 1700-709597

בואו להכיר את העובדות על הטיפול שכולם כל כך מפחדים ממנו - טיפול השורש

טיפול שורש הוא אחד הטיפולים החשובים, העדינים והמורכבים ברפואת שיניים, ומהווה את הבסיס לכל שיקום.

מה הוא טיפול שורש?

טיפול שורש הוא הליך ברפואת שיניים שמגיעים אליו ברוב המקרים בעקבות עששת עמוקה (חור עמוק) בשן. החיידקים אשר נמצאים בתוך מוקד העששת (בחור) חודרים פנימה לתוך השכבות הפנימיות של השן, עד שמגיעות אל "לשכת המוך" - החלל אשר מכיל את העצבים וכלי הדם המזינים את השן. החיידקים אשר חדרו פנימה אל תוך לשכת המוך, גורמים ליצירת דלקת ובהרבה מן המקרים לכאבים חזקים.
בזמן טיפול השורש, הרופא מסלק את החיידקים, מוציא את הרקמה הרכה (כלי דם ועצבים) מתוך השן, מנקה את התעלות שעוברות בתוך השורשים ומביאות איתם את כלי הדם והעצבים מתוך העצם לתוך השן, ואוטם את התעלות עם חומר דמוי שרף.
טיפול שורש הוא הליך עדין מאוד ומדוייק מאוד. הגדלים של התעלות של השן עשויות להיות כל קטנות עד שלא תמיד ניתן יהיה לראותן בעין בלתי מזוינת. לעתים, הפתחים של התעלות מגיעים עד לקוטר של 60 מיקרון (0.06 מ"מ) - רק לצורך השוואה, עובי של שערה ממוצעת עומד על כ 80 מיקרון (0.08 מ"מ).

0%
זה הסיכוי למציאת תעלה רביעית בשן תוחנת עליונה תוך שימוש במיקרוסקופ טיפולי ומכשור יעודי
שימוש בציוד מיוחד לטיפולי שורש כגון מיקרוסקופ טיפולי ומכשור אולטרסוני (על קולי) מאפשרים איתור של כ 93% מהתעלות הנוספות, וכך מעלים את סיכויי ההצלחה של הטיפול. Stropko 1999

0.0%
זה הסיכוי למציאת תעלה רביעית בשן תוחנת עליונה ללא הגדלה אופטית או מכשור יעודי
ללא שימוש במכשור היעודי כגון מיקרוסקופ או מכשור מיוחד לטיפולי שורש, היכולת של הרופא לאתר את התעלה יורדת לכ 73%. Stropko 1999
0 מיקרון
אלה סדרי הגודל בטיפולי שורש - דוגמה לקוטר תעלה נוספת כפי שלעתים מופיע בשיניים
דוגמה לקוטר אפשרי של התעלת שורש בשן. לידיעתכם, קוטר ממוצע של שערת אדם הוא 80 מיקרון - כלומר גדול יותר ב 33%

האם טיפול שורש כואב כמו שכולם אומרים?

טיפול שורש הוא תהליך שנועד להפסיק דלקת בתוך השן, ולסלק זיהום. טיפול שורש מבוצע תחת הרדמה מקומית של השן המטופלת, ולכן בניגוד לדעה הרווחת, טיפול שורש נועד להפסיק כאבים. לעתים רחוקות, לאחר פגישה של טיפול שורש, תיתכן רגישות בשן בזמן לעיסה אולם התופעה חולפת. במקרים נדירים עוד יותר, תיתכן הופעה של דלקת משנית, ואז יהיה צורך במרשם לאנטיביוטיקה על ידי רופא השיניים.

כמה זמן לוקח טיפול שורש?

התשובה היא מאוד פשוטה - תלוי במורכבות של המקרה. שיניים מרובות שורשים או אנטומיה מורכבת, יזדקקו למשך טיפול ארוך יותר מאשר שן חד שורשית (קדמית למשל). כמו כן, שיניים עם דלקת ברמה כזאת או אחרת, עלולים להזדקק למספר ישיבות טיפוליות שעשויות להתפרס על מספר חודשים, עד שתושג שליטה על הדלקת. לאחר השגת השליטה על הדלקת, יבוצע איטום של תעלות השורש והטיפול יסתיים. סגירה מוקדמת מדי של תעלות השורש, עלולה להביא להתלקחות חוזרת של הדלקת.

התמונה באדיבות חברת רידנט נובה

האם טיפול שורש תמיד מצליח?

ובכן, למרות אחוזי ההצלחה הגבוהים של טיפולי השורש (מעל 92%), ברפואה לצערנו אין דבר שיש לו 100% הצלחה. בזמן טיפול השורש, הרופא נאלץ להתמודד לא פעם עם חיידקים עמידים שקשה לפגוע בהם באמצעים מכניים, ובעיקר מתמודד הרופא עם אנטומיה של תעלות השורש.
אבל האם האנטומיה אינה זהה בכל השיניים?
התשובה היא לא. האצבעות שלנו דומות מאוד אחת לשניה, אבל אם נסתכל מקרוב, נראה שטביעות האצבע שלנו שונות בתכלית אחת מהשני, אפילו בין שתי אצבעות על אותה יד. כך גם תעלות שורש. כל שן נבדלת מהשני הן בעובי התעלות, מיקומן היחסי, הסתעפויות שונות, תעלות משנה ועוד, (כפי שניתן לראות בהדמיית הCT בתמונה השמאלית באדיבות חב' רידנט נובה), ולכן קיים קושי רב בהגעה לכל נקודה בתוך התעלה. למעשה, אף טיפול שורש לא מנקה ב 100% את כל התעלה, והאיכות של החיטוי תלויה ביכולת של הרופא לראות את התעלה, וביכולת המכשירים שלו לבצע שטיפה וסילוק מיטבי של הרקמה הביולוגית המזוהמת.
כיום קיימים בשוק מכשירים יעודיים לטיפולי שורש (לדוגמה מכשירים אשר משנים את צורתם לפי צורת התעלה), אשר תכליתם היא להגביר את השטיפה של התעלה באמצעות חומרי חיטוי שונים. אלה בשילוב עם מכשור אופטי מתקדם (מיקרוסקופ), מעלים את הסיכוי להצלחת טיפול השורש ומציאת כל התעלות. ברוב מקרי הכשלון, ניתן יהיה לבצע טיפול שורש חוזר בשן (חידוש טיפול שורש) אולם מדובר בתהליך מורכב יותר ובעל סיכונים גבוהים יותר.

כדי להצליח לנקות תעלות בעלות צורה לעיל, יש צורך להשתמש במכשור מיוחד אשר משנה את צורתו לפי צורת התעלה - דוגמת מכשירי ה SAF - שמהווים במרפאתנו חלק בלתי נפרד מכל טיפול השורש

אפשר להשאיר פרטים ונחזור אליכם
ככה תמצאו אותנו